Zóna komfortu

23.10.2019

Slyšeli jste někdy tento pojem? Každý z nás má své vnitřní hranice, v nichž se cítí příjemně, ale hlavně bezpečně a neohroženě. Tomuto se říká zóna komfortu. Většina lidí se bojí z těchto hranic vystoupit, někam do prostředí, které jej může ohrožovat. Díky tomu můžou lpět na vztazích, kde jim není dobře, na zaměstnání kde se necítí dobře, můžou je tyto limity omezovat v úspěšné kariéře (bojí se promluvit před lidmi, převzít zodpovědnost), brání jim hlouběji prožívat život, radovat se a mnohé jiné. Každý si případně může doplnit sám, v čem jej strach opustit "zónu komfortu" omezuje. V praxi se setkávám s tím, že i nemoc je pro některé klienty zóna komfortu a bojí se ji opustit, být zdravý by na ně mohlo stavět nároky, které momentálně vidí jako velmi těžké.

Na to, jak opustit svoje bezpečné místo je mnoho návodů, někdo potřebuje pomoc druhé osoby, někdo je schopný to zvládnout sám. Níže naleznete několik jednoduchých kroků, jak se posunout dále, jak vyjít změnám, spokojenosti naproti. A pokud se Vám nebude dařit, najděte si někoho, kdo Vám s tím pomůže. Přiznat si slabost není hanba, ale známka upřímnosti nejen k sobě. Pokud mě s žádostí o pomoc oslovíte, budu rád.

Tady je několik změn, díky kterým můžete pozvolna opouštět Vaší zónu komfortu začít rozšiřovat a připravit se na budoucí větší změny:

1. Měňte drobné stereotypy ve svém každodenním životě

Například změňte cestu do práce, zajděte do jiného obchodu, zkuste si domluvit schůzku v jiné kavárně, upravte víkendový program a jiné

2. Zkuste poznávat nové lidí

Nebraňte se seznámení s novými lidmi, v práci, ve volném čase. Zkuste zajít do kina nebo divadla, zkuste zajímavou přednášku, dle pocitu se třeba i zapojte do diskuze. Zde si nejsem jistý, jestli sociální sítě bude to pravé seznámení.

4. Zkuste se naučit něco nového

Třeba i něco, po čem jste někdy toužili nebo i nějakou aktivitu, os které Vás někdy někdo odrazoval (jazyk, hra na hudební nástroj, zpěv).

6. Zkuste občas udělat neplánovanou věc

Zkuste někdy udělat věc, kterou nemáte dlouhou dobu napsanou v diáři, kterou běžně neděláte. Může to být večeře s partnerem mimo výročí nebo oslavu narozenin, návštěva koncertu, výlet a jiné.

7. Změňte byt nebo dům

Nemusí to být zrovna stěhování, ale může pomoci změnit dekorace, přestavět nábytek, změnit barvy.

8. Změňte téma knih nebo filmů, které sledujete

Nebo začněte poslouchat jinou hudbu. V mnoha případech pokud se podíváte na jiný film nebo do jiné knihy zjistíte, že Vám mohou rozšířit obzor nebo Vás obohatit jiným zážitkem.

9. Zkuste se jinak obléci

Někdy i malá změna oblékání může pomoci, vykročit ze zaběhnutého stylu oblékání může také pomoci.

Zdají se Vám tyto změny nevýznamné nebo jako maličkosti? Věřte, že pro mnoho lidí jsou i tyto změny mnohdy nepřekonatelné.

Pokud problém v této oblasti způsobilo nějaké trauma, špatná zkušenost, i to má své řešení, rád Vám s tímto problémem v případě Vašeho zájmu pomohu.